ترابری‌ در معادن

بدون شک صنعت معدن ازجمله صنایع مادر و ضروری در تمام‌ کشورهای دنیا می‌باشد. موادمعدنی میلیون‌ها سال در دل خاک مدفون‌ بوده‌اند و بشر به پیروی از نیازهای تدریجی خود اقدام به کشف و بهره‌برداری از آنها نموده و پس از اعمال فرآیندهای مناسب از آنان‌ محصولات قابل استفاده‌ای بدست آورده است.تنوع موادمعدنی و کاربردهای متعدد هر یک از آنها سبب شده است که این مواد بطور چشمگیری در زندگی روزمره بشر ایفای نقش کرده و درنتیجه استخراج‌ معادن به عنوان شاخه‌ای از علوم و فنون،متداول گردد.به لحاظ اینکه‌ انواع گوناگون مواد از معادن تامین می‌شوند،معادن بعنوان تأمین‌کننده‌ مواد اولیه صنایع،مورد توجه جدی قرار گرفته‌اند.از آنجائی که موادمعدنی‌ عموما بصورت توده‌های عظیم و بسیار سخت می‌باشند،لذا استخراج‌ موادمعدنی از معادن بعنوان یک مبحث مهم،پیش‌نیازی برای سایر مراحل عملیاتی در صنعت معدن مطرح است.استخراج یک معدن بطور کلی شامل دسترسی به ماده معدنی،خرد کردن و هدایت آن به بیرون از معدن می‌باشد.مورد آخری که تحت عنوان ترابری در معادن مطرح‌ می‌باشد،از جمله مهمترین مباحث در صنعت معدن بوده و بخش‌ قابل توجهی از حجم کار را اشغال می‌کند.منظور از ترابری در معادن، جابجایی و یا حمل مواد کنده یا جدا شده از زمین و انتقال آن از نقطه‌ای‌ به نقطه دیگر،همچنین ریختن مواد به داخل یا روی وسیله نقلیه و نیز باراندازی و انبار آنها و همینطور حمل و نقل مواد باطله،سنگ‌ها، مصالح،وسایل،تجهیزات و بالاخره نفربری می‌باشد.بعبارت دیگر به‌ کلیه عملیاتی که به بارگیری،باربری،باراندازی،انباشت و برداشت مواد معدنی،سنگ‌ها و خاک‌ها و جابجائی افراد منتهی می‌شود،ترابری در

 

معادن گفته می‌شود.

کتاب ترابری در معادن تألیف آقای دکتر سید حسن بصیر شامل‌ شش فصل بوده و در بحث ترابری در معادن سه موضوع اصلی بارگیری، باربری و باراندازی را مفصلا مورد بررسی قرار داده است.

در فصل اول با عنوان ترابری در معادن مقدماتی درخصوص آشنایی‌ با موضوع کتاب ذکر شده است.پس از ذکر کلیات و تاریخچه‌ای‌ در خصوص موضوع مورد بحث،عناوینی همچون مسیر باربری، سیستم‌های باربری،تقسیم‌بندی باربری در معادن،میزان باربری، دائم‌برها،باربری منقطع،توان باربری لودر،پیشرفت توان باربری،توان‌ ماشین‌های خاکبرداری و توان باربری با اسکریپر بطور خلاصه بررسی‌ شده‌اند.معادن چه روباز و چه زیرزمینی،چه فلزی و چه غیر فلزی‌ مشمول فعالیت‌های ترابری می‌شوند.همچنین حمل و نقل مواد خارج‌ از محوطهء معدن جزء این فعالیت‌ها است زیرا معدنکار محصول خود را عملا تا کارخانجات مصرف‌کننده می‌برد.اما حمل و نقل مواد منفجره‌ به دلیل اینکه بیشتر به رعایت مقررات انتقال مواد منفجره مربوط می‌شود در این کتاب،مورد بحث قرار نگرفته است.مسیر باربری‌ موادمعدنی ممکن است افقی،شیب‌دار و یا شاقولی باشد.با توجه به‌ اینکه باربری از پائین به بالا و یا بالعکس صورت گیرد،مسیر باربری‌ دارای جهت‌های مختلف است و در انجام اینکار از وسائل و تجهیزات‌ مختلف استفاده می‌شود.گاهی شیب باربری در طول آن عملا تغییر می‌کند تا بدین‌وسیله باراندازی سهل‌تر صورت گیرد و مواد راحت‌تر به‌ داخل وسیله باربری بریزد.در تعیین مسیر باربری ممکن است بدلیل‌ استفاده از وسیله‌ای خاص مانند نوار،مسیر طولانی‌تر شود تا بتوان از مزایای نوار بهره گرفت.باربری زیرزمینی پرهزینه‌تر از باربری در خارج‌ از معدن یا فضای آزاد است زیرا در مکان‌های تنگ و فضاهای کوچک، استفاده از وسایل بزرگ و عملا باربری ارزانتر در ازاء هر تن معدن میسر نیست.در مسیرهای طولانی هزینه باربری یا ترابری آن قدر می‌تواند زیاد شود که کل اقتصاد معدن را تحت تأثیر قرار دهد.لذا صرفه‌جویی در هزینه باربری یک عمل اقتصادی است و انتخاب صحیح مسیر به این‌ کار کمک می‌کند.در معادن جهان دو سیستم باربری وجود دارد که‌ هر کدام در جای خود بنا به ملاحظات فنی و اقتصادی بکار می‌رود.این‌ سیستم‌ها یکی پیوسته و دیگری سیستم منقطع است در باربری پیوسته‌ (دائم)وسیلهء باربری پیوسته موادمعدنی را جابجا می‌کند و در سیستم‌ منقطع،در فواصل زمانی خاصی محموله‌ها از نقطه‌ای به نقطهء دیگر انتقال داده می‌شوند.

نوار نقاله مثالی از باربری پیوسته است که بار را بطور پیوسته از نقطه‌ای(محل بارگیری)به نقطه دیگر(محل باراندازی) منتقل می‌کند.باربری با راه‌آهن یا قطار مثالی از باربری منقطع است. هرچند این جابجایی می‌تواند طبق نظم و برنامه خاصی صورت گیرد ولی انتقال مواد،دائم و پیوسته نیست.باربری پیوسته دارای این مزیت‌ است که وسیلهء آن احتیاج به فضای کمی دارد و توان باربری آن زیاد است.ولی عیب آن اینست که بار باید بطور دائم برای باربری حاضر باشد و هنگامی‌که نوار خالی حرکت می‌کند،از ظرفیت‌ها استفاده‌ نمی‌شود.مزیت باربری منقطع اینست که هرجا و هرزمان که لازم‌ باشد،باربری صورت می‌گیرد و انواع مختلف بار را می‌توان بطور جداگانه‌ حمل نمود و عیب آن در هزینه کارکنان زیاد آن و لزوم فضای بیشتر می‌باشد.در عمل،سیستم‌ها از نظر فنی و اقتصادی با هم مقایسه‌ می‌شوند و آن که کم‌هزینه‌تر است و قابلیت اجرا دارد،انتخاب می‌شود. قاعده‌ای وجود ندارد که بتوان گفت کدام یک چه وقت بر دیگری برتری‌ دارد،ولی شاید بتوان گفت که هرگاه بار با دانه‌بندی مناسب به مقدار کافی و همیشه در اختیار باشد و محل بارگیری و باراندازی مدت زمان‌ زیادی تغییر پیدا نکند،سیستم باربری پیوسته ارجح است.

فصل دوم با عنوان بارگیری،اولین مرحله در عملیات ترابری در معادن را مورد بحث و بررسی قرار داده است.دراین فصل عناوینی‌ همچون عملیات اجرایی در ترابری،انواع بارگیری دستی و مکانیکی، بارکننده‌ها،بیل مکانیکی پشت‌انداز،لودرهای چرخ لاستیکی،اثر شیب‌ مسیر در کاربرد لودر،انواع بارکننده‌ها،لیف‌تراک،لودرهای چرخ جامدار و لودرهای هیدرولیکی مطرح شده و بطور خلاصه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.بارگیری در معادن توسط بارکننده‌ها و به طرق دستی یا مکانیکی(به کمک ماشین‌آلات و تجهیزات)صورت می‌گیرد.بارگیری‌ دستی توسط کارگر و به کمک بیل انجام می‌گیرد و به کمک آن مواد را از کف تونل یا کارگاه برداشته و آنرا به داخل وسیله نقلیه(واگن) می‌ریزند.بارگیری دستی برای بارگیری مقادیر کم‌بار اقتصادی است و مقادیر زیاد بار را باید بوسیله تجهیزات مکانیکی بارگیری کرد.بارگیری‌ مکانیکی به کمک ماشین‌آلاتی انجام می‌گیرد که لودر نام دارد.البته‌ پمپ‌ها نیز که در انتقال موادمعدنی مایع و گازی شکل بکار می‌روند نیز نوعی لودر محسوب می‌شوند.انتخاب صحیح وسیله بارگیری به نوع‌ تکنولوژی و میزان سرمایه و مقدار بار بستگی دارد.فضای کم معادن‌ زیرزمینی ما را به انتخاب ماشین‌های بارکننده کوچک وامی‌دارد.بیل‌ مکانیکی پشت‌انداز به علت ابعاد کم و قابلیت مانور زیاد و نیاز به فضای

 

کم در بارگیری مواد در سینه کار تونل و نیز کارگاه استخراج مورد استفاده قرار می‌گیرد.در بسیاری از معادن برای بارگیری به وسیله نقلیه‌ از لودرهای هیدرولیکی استفاده می‌شود.این وسیله دارای خاصیت مانور زیاد است و می‌توان کار آن را سریع العمل دانست.این وسیله به سرعت‌ و سادگی از یک سینه کار به سینه کار دیگر قابل انتقال است.این امر باعث شده است که در معادن کوچک و معادن پراکنده از این نوع لودرها استفادهء بیشتری شود.در معادن شن و ماسه این لودرها کاربرد فراوانی‌ دارند.اما بدلیل اینکه ارتفاع تخلیه آنها چندان زیاد نیست،در بارگیری‌ وسایل نقلیه بزرگ استفاده از آنها مشکل و یا غیرممکن است.شکل‌ 2-51 صفحه 60 کتاب بارگیری یک وسیله نقلیه توسط لودر هیدرولیکی‌ در یک معدن سنگ را نشان می‌دهد.

در فصل سوم با عنوان باربری،ضمن معرفی انواع ابزار و وسایل‌ باربری در معادن،مشخصات این وسایل،انواع آنها و نحوه حمل و نقل‌ مواد توسط آنها آورده شده است.اشکال و تصاویر موجود نیز به فهم‌ بیشتر مطلب کمک می‌کند.ابزار و وسایل باربری که در معادن بکار گرفته می‌شوند،عبارتند از:فرغون(خاک‌کش)،راه‌آهن،نوار(تسمه‌ نقاله)،ناو،تله فریک(نقاله هوائی)،لوله،پله،قفس و کامیون.فرغون‌ یک وسیله باربری ساده و ارزان برای باربری سنگ و خاک به مقادیر کم‌ و در فواصل کوتاه و سطوح افقی و کم‌شیب است و ظرفیت آن 200 تا 300 لیتر یا 100 تا 400 کیلوگرم می‌باشد.باربری از طریق راه‌آهن توسط واگن به تنهایی و یا واگن و لوکوموتیو انجام می‌گیرد.در این قسمت‌ ابتدا درباره ساخت خطآهن بحث شده و سپس به شرح انواع واگن و لوکوموتیو پرداخته می‌شود.باربری افقی با واگن در معادن بسیار متداول‌ است و می‌توان گفت که کمتر معدنی وجود دارد که فاقد این وسیله‌ باشد.نیروی کششی در این نوع باربری شامل نیروی کارگر،حیوان، لوکوموتیو و یا جرثقیل‌های مخصوص می‌باشد.در این قسمت طریقه‌ محاسبه نیروی لازم برای به حرکت درآوردن واگن برحسب‌ پارامترهایی مانند وزن واگن،ضریب اصطکاک و شیب سطح آورده شده‌ است.نظر به اهمیت راه‌آهن در حمل و نقل مواد معدنی،در ادامه این‌ فصل مباحثی همچون خطسازی،ریل،تراورس،متعلقات مربوط به‌ ریل‌ها،ریل‌گذاری،واگن،لوکوموتیو و انواع آن و نحوه انتقال آنها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.واگن‌های معدنی که نقش مهمی در انتقال مواد از داخل به خارج معدن دارند از صندوقه،شاسی،محور،یاتاقان و چرخ‌ تشکیل شده است.

در این بخش از کتاب مباحث مربوط به واگن‌های معدنی شامل‌ ظرفیت و ساختمان واگن‌ها،تعداد واگن‌های لازم در یک معدن و روش‌های به حرکت درآوردن واگن بررسی شده‌اند.شکل 3-36 صفحه‌ 93 کتاب نوعی از واگن‌ها را نشان می‌دهد.واگن‌های معدنی بسته به‌ تعداد،وزن،طول مسیر و تجهیزات یک معدن با وسایل مختلفی مانند انسان،حیوانات،جرثقیل و لوکوموتیو به حرکت در می‌آید.از دیگر ابزار باربری در معادن،نوار باربری می‌باشد که یک وسیله حمل و نقل دائم‌ بوده و قدرت و توان باربری آن نسبت به حجمی که لازم دارد،زیاد می‌باشد.نوار باربری در بسیاری از موارد تنها وسیله اقتصادی حمل و نقل مواد از نقطه‌ای به نقطه دیگر محسوب می‌شود.نوار باربری به‌ صورت یک ورقه نازک و باریک از جنس لاستیک یا کائوچو است که‌ بصورت بی‌انتها،حول دو استوانهء جلویی و عقبی به حرکت درمی‌آید.در ادامه این قسمت از کتاب مطالبی همچون نحوه اتصال نوارها،تجهیزات‌ مربوط به نوار،محل نصب نوار،آسیب‌های نوار،مواظبت و تعمیرات‌ نوار،نوارهای مخصوص و مدرن و محاسبات مربوط به انتقال نیرو از موتور به نوار بطور مختصر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.یکی از مباحث‌ مهم در این فصل از کتاب،باربری از چاه می‌باشد که بطور کامل در این‌ قسمت مورد بررسی قرار گرفته است.باربری از چاه معمولا از پایین به‌ بالا و برای خروج مواد صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از مباحث مهم این فصل از کتاب باربری،در معادن‌ روباز می‌باشد.باربری در معادن روباز به کمک وسایل شرح داده شده در بخش‌های قبلی این فصل اعم از واگن،راه‌آهن،نوار و غیره صورت‌ می‌گیرد و فقط وسیله‌ای بنام کامیون ویژه معادن روباز(دمپر)به آنها اضافه می‌شود.دمپر نوعی کامیون معدنی است که بارگیری با آن به‌ کمک وسایل مکانیکی بزرگ ساده است و باربری با آن در شیب و مسیرهای سخت بدون زحمت بوده و باراندازی بوسیله آن نیز سریع‌ است.در زبان عام به دمپر،کمپرسی می‌گویند زیرا تخلیه مواد به کمک‌ وسایل هیدرولیکی صورت می‌گیرد.باراندازی از طرف عقب دمپر انجام‌ می‌شود.به دلیل اینکه کامیون‌ها یا دمپرهای معدنی دارای وزن زیادی‌ می‌باشند و فقط دو محور دارند،فشار وارده از طرف چرخ‌ها به کف جاده‌ یا مسیر زیاد است.در اینجا،کامیون‌ها به دو گروه جاده‌ای و خارج از جاده‌های معمولی تفکیک می‌شوند.دمپرها به لحاظ ریختن سنگ از ارتفاع به داخل آنها در محل بار فرسوده می‌شوند و به این دلیل گاهی‌ کف فضای بارگیری طوری ساخته می‌شود که فولادهای آن قابل تعویض

 

باشند و بعضی از سازندگان کف دمپر را با لاستیک مقاوم و مخصوص‌ می‌سازند تا بدین‌وسیله از فرسودگی آن کاسته شود.

عنوان فصل چهارم،نفربری می‌باشد.از آنجا که کارهای معدنی به‌ داخل کوه و زیرزمین و به عمق می‌رود،راه‌های عبوری افراد و کارکنان‌ طولانی می‌شود.برای جلوگیری از اتلاف وقت و برای حمل و نقل‌ کارکنان به داخل معدن،از وسایل و تجهیزات نفربری مانند سه یا چهار چرخه روی ریل،واگن روی ریل،قطار آویزان،اتوبوس جیپ،موتورسیکلت‌ و غیره استفاده می‌شود.در این فصل هر کدام از این وسایل نفربری‌ همراه با شکل و تصویر بطور مختصر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.عنوان‌ فصل پنجم،انبارها می‌باشد.به محل ذخیره موادمعدنی انبار،سنگر و یا دمپ می‌گویند.انبارها در معادن بصورت انواع بونکر،محل انباشت و برداشت و انبارهای ویژه می‌باشند.

بونکرها(سیلو و یا انبار مواد)در داخل معدن،قبل و بعد از تأسیسات‌ کانه‌آرایی ساخته می‌شود.بونکرها را می‌توان بتنی،سنگی و فلزی‌ ساخت.بونکر طوری ساخته می‌شود که ورود و خروج مواد به آن به‌ سادگی صورت گیرد.به این دلیل دهانهء بونکر متناسب با روش باراندازی‌ یا وسیله باراندازی مخروطی شکل یا منشوری شکل ساخته می‌شود. دهانه خروجی بونکر اغلب توسط یک تغذیه‌کننده مواد را از بونکر خارج‌ می‌کند.در معادن اغلب لازم می‌شود که مواد قبل از کانه‌آرایی و یا حتی‌ بعد از آن انباشت و برداشت شوند.درحالی که مقدار مواد زیاد باشد، محوطه مخصوص انباشت و برداشت در نزدیکی چاه،تونل یا کارخانه‌ کانه‌آرایی و به ویژه نزدیک راه‌آهن ساخته می‌شود.

فصل ششم با عنوان مدیریت به بحث درخصوص مدیریت در خصوص ترابری در معادن بطور مختصر پرداخته است.هرچه مقدار باربری بیشتر باشد،مدیریت و کنترل تأسیسات و تجهیزات مهمتر می‌شود.در کنترل تأسیسات و تجهیزات،نظارت بر امر باربری و حفظ برنامه زمان‌بندی در جابجایی مواد پراهمیت‌تر می‌شود.اغلب در معادن‌ بزرگ در محل‌های بارگیری و باربری،چشم‌های الکترونیکی،حرکات‌ بارگیری،باربری و باراندازی را به روی صفحه تلویزیون که در مقابل‌ چشم یک ناظر است،می‌آورد تا از توان محاسبه شده کار کاسته نشود. در معادن بزرگ و مدرن،مهندسین و تکنسین‌ها در هر جایی از محوطه‌ معدن که باشند بایستی قابل دستیابی باشند تا بدین‌وسیله اختلالات در تولید یا باربری به آنها گزارش شود و آنان چاره‌جویی کنند.در نظارت‌ راه‌آهن،اغلب یک مرکز فرمان راه‌آهن در اطاقی یا فضایی ساخته‌ می‌شود که خطوط راه‌آهن روی تابلوی بزرگی نشان داده شده است.در این حالت ناظر یا کنترل‌گر می‌تواند به امور باربری نظاره کند و بداند که‌ کدام خط مشغول و یا کدام سوزن به چه دلیل باز است.ضمنا کلیه‌ وقفه‌های پیش‌بینی نشده،توسط چراغ‌های مخصوص مشخص می‌شود و ناظر برای رفع اشکال چاره‌اندیشی می‌کند.دستگاه‌های کنترل از راه دور،بیل‌های هیدرولیکی را به کار می‌اندازد و راننده می‌تواند در جای‌ مناسب ایستاده و به دستگاه فرمان دهد.بطور خلاصه کارهای زیر برای‌ کنترل تأسیسات،تجهیزات و مدیریت باربری در معادن وجود دارند:

داد و ستد اطلاعات کابل،استفاده از بی‌سیم در زیرزمین برای‌

لوکوموتیو،داده‌رسانی الکترونیکی،نصب مونیتورهای تلویزیونی در مکان‌های مناسب،ارزیابی یا اطلاع درباره میزان تولید روزانه روی‌ صفحه تلویزیون،فرمان از راه دور به لوکوموتیو،روش‌های باربری بدون‌ نفر،بهینه کردن روش‌های باربری با راه‌آهن و نوار و کابل،آگاهی‌ دهنده‌های نوار باربری،اتوماتیک کردن باربری از چاه و برنامه‌ریزی‌ تهویه،هوای فشرده،آب معدن و کارخانه کانه‌آرایی.

قابل ذکر است که کنترل از راه دور در پاره‌ای از ماشین‌آلات مانند لودر از چند متری و در بعضی از وسایل مانند دستگاه‌های اندازه‌گیری گاز از چند کیلومتری قابل اجرا است.در ادامه این فصل مطالبی بطور مختصر درخصوص بیمه ترابری،شرکت‌های ترابری،وسائط نقلیه مخصوص، نگهداری وسایل،هزینه باربری و استانداردهای مخصوص وسایل و تجهیزات باربری آورده شده است.

این کتاب بطور کلی بدلیل استفاده از اشکال و تصاویر ساده و واقعی‌ و همچنین دارا بودن متنی ساده و روان برای کاربرد در صنایع معدن و تونل‌سازی و افراد و مهندسان مرتبط با این امور،کتابی مفید می‌باشد. همچنین می‌تواند مورد استفاده دانشجویان رشته مهندسی معدن قرار گیرد.اما بنظر می‌رسد از لحاظ استانداردهای آموزشی تدریس در دانشگاه، دارای ضعف محتوایی باشد.بدلیل اینکه مباحث مطروحه بیشتر از نظر کاربردی مورد بررسی قرار گرفته و مطالب تئوری در خصوص مباحث‌ مطرح شده بسیار قلیل می‌باشد و این را می‌توان از فهرست مطالب‌ کتاب متوجه شد که با توجه به عنوان مطالب و شماره صفحه،مشخص‌ می‌شود که برای هر مطلب به مقدار بسیار کمی توضیح آورده شده است. و بطور خلاصه می‌توان گفت که این کتاب بیشتر یک کتاب صنعتی- کارگاهی می‌باشد و نه یک کتاب آموزشی دانشگاهی،هرچند که می‌تواند مورد استفاده تمام علاقه‌مندان رشته معدن در دانشگاه و صنعت قرار گیرد.واژه‌نامه که معنی لغات لاتین موجود در متن را شامل می‌شود و معمولا در انتهای کتاب آورده می‌شود،در این کتاب به چشم نمی‌خورد. همچنین فهرست راهنمای الفبایی که دسترسی به مطالب موردنظر را سریعتر و سهلتر می‌نماید در این کتاب موجود نیست.بعضی از لغات‌ لاتین بدون ترجمه در متن کتاب آورده شده‌اند که در صورت استفاده از ترجمه فارسی آن،متن روانتر خواهد بود.بعنوان مثال در صفحه 289 خط یازدهم بجای کلمه«فیدر»می‌توان از کلمه«تغذیه‌کننده»استفاده‌ کرد.علیرغم وجود غلطنامه در ابتدای کتاب،اشتباهات املایی در کتاب‌ به چشم می‌خورد که امید است در چاپ‌های بعدی اصلاح گردند.بطور مثال در صفحه سه در بخش فهرست مطالب در سطر پانزدهم کلمه‌ «اجرای»غلط بوده و بایستی بصورت«اجرایی»تصحیح گردد.همچنین‌ در صفحه 289 سطر چهارم و صفحه 290 سطر اول عبارت«محل‌ انباشت برداشت»بایستی بصورت«محل انباشت و برداشت»اصلاح‌ گردد

 



سنگینی ویژه نسبتا پایین پلی‌پروپلن‌ ایزوتاکتیک(9/0-92/0)،در مقایسه با سنگینی ویژه پلی وینیل کلراید اصلاح شده(35/1-37/1)و الیاف پلی وینیل الکل 26/1-29/1،سبب قدرت‌ پوشانندگی زیاد و استحکام مورد توجه این الیاف به لحاظ نسبت وزنی آنها در پتوها و پارچه‌های دکوراتیو و لباسی و همچنین استحکام مورد توجه این الیاف‌ شده است.قدرت نگهداری گره،قابلیت جهش و مقاومت در برابر لکه‌پذیری‌ الیاف پلی پروپیلن قابل رنگرزی است.الیاف پلی پروپیلن قابل رنگرزی با مواد رنگرزی اسیدی و مخلوط آنها با پشم یا نایلون از لحاظ رنگرزی یا چاپ‌ فرش‌های ماشینی مورد توجه هستند.به علاوه،این الیاف به علت دارا بودن‌ خاصیت عایق حرارتی و صدا در پارچه‌های دیواری(دیوارپوش)مصرف دارند. نخ‌های تهیه شده از پلی پروپیلن به روش فیبریلاسیون به عنوان نخ پود و نخ پرکننده مصرف دارند،در حالی که قابلیت کش آمدن مناسب،سفتی، مقاومت در برابر ساییدگی و پایداری حرارتی را هم تامین می‌کند.

یکی از صفات بارز الیاف پلی اولفپین،پلی وینیل کلراید و پلی وینیل‌ الکل،مقاومت آنها در برابر حمله حشرات یا میکروارگانیزم‌ها(موجودات آلی‌ ذره‌بینی)است.

مقاومت زیاد در برابر اشعه در الیاف پلی وینیل هالوژن‌دار یکی از مزایای‌ این الیاف به شمار می‌آید ولی هنگامی که در معرض شعله کافی قرار گیرند به علت تجزیه‌هایی که در لیف انجام می‌گیرد گازهای اسیدی از خود صادر می‌کنند.مصرف الیاف پلی وینیل کلراید به ویژه در زمینه فرش‌های ماشینی‌ و پارچه‌های پرده‌ای ضد آتش اهمیت ویژه‌ای دارد.

شکل‌های ساختمانی که سبب ایجاد استحکام و مقاومت حرارتی بیشتر پلی پروپیلن ایزوتاکتیک می‌شوند،یعنی درجه تبلور و نظم فضایی بیشتر،در مقایسه با الیاف پلی اولفین اتاکتیک به علت این که مناطق قابل نفوذ ماده‌ رنگرزی در داخل لیف را محدود می‌کنند،مشکلاتی را برای رنگرزی‌ پلی پروپیلن فراهم می‌آورند.یک مشکل جدی‌تر در این زمینه ساختمان‌ آلیفاتیک کاملا غیرقطبی پلی پروپیلن است.الیاف پلی اتیلن ترفتالات،دارای‌ درجه تبلور بالا و رطوبت بازیافتی بسیار کم هستند،لکن وجود گروه‌های‌ استر و هسته آروماتیک در آنها سبب ایجاد پیوندهای دوقطبی-دوقطبی و واندروالز با مواد رنگرزی دیسپرس می‌شود.در مقابل پلی پروپیلن دارای‌ چنین امکاناتی نیست و فقط تعداد معدودی ماده رنگرزی دیسپرس هستند که به جذب شدن به پلیمر اصلاح نشده ایزوتاکتیک تمایل نشان می‌دهند. ساخت الیاف وینیل و پلی اولفین،خواص و مصارف آنها،رنگرزی الیاف‌ پلی پروپیلن اصلاح شده و اصلاح نشده و رنگرزی پلی پروپیلن قابل‌ رنگرزی با مواد رنگرزی دیسپرس از دیگر مباحث مطرح شده در این فصل‌ است.

کتاب مورد نظر به صورتی کاملا علمی و تخصصی نگاشته شده و به‌ همین دلیل فقط برای متخصصین و کسانی که با علوم رنگرزی و شیمی‌ آشنایی کافی دارند قابل استفاده است.کتاب دارای غلطهای املایی و چاپی‌ زیاد بوده(مثلا در فهرست مندرجات به جای تاریخچه رنگرزی،تاریخچه‌ ریخته‌گری ذکر شده و...)و فاقد غلط نامه است.تعدادی از صفحات کتاب‌ چاپ نشده است و جنس کاغذ آن نیز چندان مناسب نمی‌باشد.فهرست‌ منابع که در پایان هر فصل آمده از نقاط قوت کتاب به شمار می‌رود.تصاویر، مدل‌ها و نمودارهای مورد استفاده در کتاب مطالعه آن را ساده‌تر کرده و به درک‌ بهتر مطالب کمک می‌کند